Børnesyn og pædagogik
Her kan du læse om det pædagogiske arbejde i Ved Vejen.
Vi har fokus på at skabe et læringsmiljø, hvor vi som personale skaber trygge rammer og nærvær for børnene.
Vi følger børnenes spor og skaber de nødvendige rammer og plads, for at de kan udfolde sig og få mulighed for at udforske, opdage og lære.
Vi er opmærksomme på, hvor barnet er i deres udvikling og følger dem og støtter dem i deres udvikling.
Vi betragter alle børn som unikke individer, der tænker, handler og udvikler sig på deres egne unikke måder og vi er opmærksomme på, at alle børn har lige vilkår.
Vi viser barnet, at vi tror på barnet ved at opmuntre dem i deres aktiviteter. Vi signalerer med vores tone, ordvalg og kropssprog, at vi tror på barnet og giver dem selvtillid og dermed styrker vi deres selvværd.
Vi udforsker daglige aktiviteter sammen med børnene, og er opmærksomme på at alle børn bliver udfordret i forhold til deres alder og nærmeste udviklingszone.
Vi hjælper børnene med at sætte ord på deres følelser, alt efter om barnet er vred, ked af det, glad, sulten eller søvnig.
Vi mener at alle børn er forskellige, og alle børn har lige mange rettigheder. Børn reagerer og handler forskelligt ud fra den kontekst, de er i, og ud fra deres habitus. Og når vi for eksempel oplever, at et barn reagerer på en uhensigtsmæssig måde ved en konflikt med andre børn eller andre svære situationer, er det vigtigt, at vi forsøger at forstå barnet ud fra deres egen oplevelser og forståelse af sig selv. Vi er opmærksomme på de mange forskellige sociale relationer og arenaer det enkelte barn bevæger sig i.
Dannelse og børneperspektiv
Da barnets dannelsesproces sker igennem hele dagen under aktive oplevelser, så arrangerer vi vores daglige pædagogiske aktiviteter i forhold til det enkelte barn og hele gruppen.
Vi sørger for plads og mulighed for, at både gruppen og det enkelte barn bliver set og hørt under forskellige situationer.
For eksempel:
- Når de bliver afleveret og hentet, hvor vi tager os tid til at modtage dem og få en god start på dagen.
- Vi får også inddraget de andre børn i at modtage deres senest ankomne ven.
- Eller til samling når vi synger sammen og børnene på skift får lov til at bestemme, hvilken sang eller hvilken bog der skal læses.
De får mulighed for at se sig selv enkeltvis eller i fællesskabet med de andre børn og voksne.
Vi støtter børnene i at tænke over konteksten, de befinder sig i, og vi hjælper dem med at begynde at forstå deres egne og de andre børns følelser.
For eksempel:
- Når de kommer til at skubbe eller bide deres ven, så hjælper vi dem med at se, at det andet barn bliver ked af det og sætter ord på, hvorfor det ikke er i orden.
- Hvis de har en konflikt, prøver vi at lade dem løse det selv til at starte med - fordi det er der rigtig meget læring i. Vi støtter og er klar ved siden af og kan bryde vi ind og hjælpe dem. Men de får lov til selv at tænke først og prøve at finde en løsning.
Børnene kommer til at deltage aktivt i hverdagens aktiviteter som lege og spisesituationer, hvor der skal dækkes bord og ryddes af - og i planlagte lege og aktiviteter. Børnene lærer at respektere hinanden og lærer egne og andres grænser.
Som voksne er vi rollemodeller og er derfor meget vigtige i børnenes hverdag og i deres personlig udvikling. De spejler sig i os og vores måde at være på - i vores kommunikation og opførsel over for andre.
Vi bestræber os på at se, høre og forstå verden, sådan som barnet oplever den.
Ikke alle børn siger højt, hvad de tænker og derfor er det vigtigt, at vi giver børnene plads og tid til at udtrykke sig - både verbalt og nonverbalt - og vi er bevidste om vores egen rolle. Vi kan igennem observationer og børnenes handlinger forstå og lære, hvad deres perspektiv er.
Når vi tilrettelægger aktiviteter - alt efter om det er vokseninitierede eller selvvalgte børne aktiviteter er det vigtigt, at vi inddrager børnene. Vi bestræber os på, at de er medbestemmende og har indflydelse på, hvad der skal ske. De skal føle, at vi har hørt og set dem, så de kan mærke, at de har haft en indflydelse på dagen.